Skip to main content

MOMSTER, een mobiel meteoordetectiestation voor onderwijs en outreach

News flash intro
Het BIRA bestudeert brokstukken en stof uit de ruimte die de atmosfeer van de aarde binnendringen. In samenwerking met de KU Leuven, het Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België en de International Polar Foundation hebben we het MOMSTER educatief project opgezet, waarin leerlingen tussen 16 en 18 jaar aan de slag gaan als wetenschappers door op de computerbeelden met radiosignalen van meteoren te analyseren. Samen met hun leraar onderzoeken ze op die manier het zonnestelsel, en meer bepaald het stof binnen het stelsel.
Body text

Stof uit de ruimte in de atmosfeer van de aarde

Elke dag komt ongeveer 100 ton brokstukken en stof uit de ruimte in de atmosfeer van de aarde terecht. De meeste zijn te klein om vanaf de grond als meteoren zichtbaar te zijn, maar ze kunnen via radiotechnieken worden opgespoord - zelfs bij een bewolkte hemel en overdag!

Mobiel, gebruiksvriendelijk bouwpakket voor waarnemingen

Leraren kunnen bij het MOMSTER-project een mobiel, gebruiksvriendelijk bouwpakket voor radio-meteoorwaarnemingen lenen (bestaande uit een compacte antenne, een radio-ontvanger en een laptop), met daarbij educatief materiaal dat zij kunnen downloaden op de educatieve MOMSTER-website (en die voortdurend wordt uitgebreid). Dit geeft leerlingen praktijkervaring met wetenschappelijke concepten die ze in aardrijkskunde, fysica, wiskunde etc. zien.

De doelstellingen van het project zijn het stimuleren van de STEAM-studierichtingen (wat er hopelijk toe leidt dat toekomstige beroepskeuzes in de richting van wetenschap of techniek worden gestuurd) en het gebruik van citizen science (met name Radio Meteor Zoo) op scholen, en het bereiken van het grote publiek.

Wat maakt MOMSTER innovatief?

De studie van meteoren, een onderwerp dat erg tot de verbeelding spreekt, heeft duidelijk het potentieel om de belangstelling voor STEAM-disciplines te verhogen en de betrokkenheid bij wetenschap te vergroten door een koppeling met kunst en burgerwetenschap.

Het gebruik van STEAM-onderwijs verbreedt onze doelgroep naar minder wetenschappelijk georiënteerde leerlingen. Zo hopen we veel meer leerlingen en hun leraren te inspireren en een fascinatie over te brengen voor de schoonheid en complexiteit van deze natuurlijke lichtshows.

MOMSTER werd gesteund door de 2020-ronde van het Europlanet Public Engagement Funding Scheme.

 

Meer informatie

MOMSTER project on the BRAMS (Belgian RAdio Meteor Stations) website

Figure 2 body text
Figure 2 caption (legend)
Leraren kunnen een MOMSTER-box lenen, die bestaat uit een kleine antenne, een speciale ontvanger en een laptop. Bovendien kunnen zij educatief materiaal downloaden op de website van het project. Op het deksel van de doos staat het winnende ontwerp van de MOMSTER-kunstwedstrijd. Kunstenaar: A. Van Poppel, 3STMa in 2021, Sint-Ursula-Instituut (Onze-Lieve-Vrouw-Waver).
Publication date